استادیار گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، safarzadeh1152@gmail.com
چکیده: (562 مشاهده)
مقدمه :آموزش بازی درمانی ، تأثیر درخورتوجهی بر نگرش آنها درباره کودکان با اختلال یادگیری دارد؛ چراکه این کودکان با مشکلات عمدهای در رفتار و تعامل با والدین مواجه هستند. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی بازی درمانی فیلیال بر ابعاد مدیریت هیجان، شایستگی اجتماعی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص است. روش: در یک مطالعه نیمه تجربی بود 30 نفر از دانش آموزان دارای ناتوانایی یادگیری خاص در کلاس اول و دوم مقطع ابتدایی درسال تحصیلی 1401-1400 در مطالعه مشارکت داشتند . ابتدا مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و گروه شاهد گمارده شدند. هر دو گروه براساس پرسشنامه های مهارت مدیریت هیجان زمن و همکاران(2001) ، شایستگی اجتماعی کودکان کوهن و رسمن (1972)پیش آزمون به عمل آمد و گروه مداخله 8 جلسه90 دقیقه ای در معرض متغیر مستقل (بازی درمانی فیلیال) قرار گرفتند سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و یک ماه بعد نیز پیگیری انجام شد. نتایج : تفاوت میانگین هر سه بعد مهارت مدیریت هیجاندر دو گروه بازی درمانی فیلیالو کنترل به لحاظ آماری در سطح 0/01 معنادار است.ابعاد بازداری(0/377=2h، 0/001= P ، 12/73 = F)، بیان آشفته(0/203=2h، 0/001= P ، 5/36 = F) و کنار آمدن (0/303=2h، 0/001= P ، 9/14= F)مهارت مدیریت هیجان معنادار است.تفاوت میانگینمؤلفه ها و نمره کل شایستگی اجتماعی در دو گروه بازی درمانی فیلیالو کنترل به لحاظ آماری معنادار است.مؤلفه تمایل/کناره گیری (0/519= لامبدای ویلکز ، 0/279=2h، 0/001= P ، 7/94 =F)،مؤلفه همکاری/مخالفت(0/508= لامبدای ویلکز ، 0/327=2h، 0/001= P ، 8/27 =F) ونمره کل شایستگی اجتماعی (0/392= لامبدای ویلکز ، 0/374=2h، 0/001= P ، 12/22=F)معنادار است. نتیجه گیری: آموزش بازی درمانی فیلیال مدیریت هیجان، شایستگی اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان را بهبود بخشید؛ بنابراین، برنامه ریزی به منظور استفاده از آموزش بازی درمانی فیلیال برای کودکان دارای اختلال یادگیری اهمیت ویژه ای دارد.