اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابلهای و اختلال رفتار در کودکان 6 تا 9 سالهی دارای علائم بیشفعالی-کاستی توجه
|
سعید آریاپوران ، آرزو اسکندری |
استادیار، گروه روانشناسی، روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران ، s.ariapooran@malayeru.ac.ir |
|
چکیده: (10231 مشاهده) |
مقدمه: کودکان مبتلا به بیشفعالی/کاستی توجه (ADHD) از مشکلات هیجانی و رفتاری زیادی در رنج هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابلهای و اختلال رفتار در کودکان دارای علائم ADHD بود.
روش: در این مطالعه مداخلهای بیست پسر دارای علائم ADHD در شهر اصفهان به طور تصادفی در گروه شاهد و مداخله جایگزین شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامهی علایم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. گروه آزمایش، بازیدرمانی گروهی (بازی کلمات احساسی، بازی صندلیها و بازی بادکنک خشم) را در طول 10 جلسه دریافت نمودند، درحالیکه گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان داد که بازیدرمانی گروهی بر کاهش علایم ADHD (0/001>p)، نافرمانی مقابلهای (0/001>p) و اختلال رفتار (0/01>p) در کودکان مبتلا به ADHD تأثیر معنیدار داشته است.
نتیجه گیری: نتایج از اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر کاهش ADHD، نافرمانی مقابلهای و اختلال رفتار در کودکان دارای علایم ADHD حمایت میکند. بنابراین بازیدرمانی گروهی میتواند به عنوان یک مداخلهی درمانی در کاهش مشکلات روانشناختی این کودکان مورد استفاده واقع شود. |
|
واژههای کلیدی: بازی درمانی گروهی، بیش فعالی/کاستی توجه، نافرمانی مقابلهای، اختلال رفتار |
|
متن کامل [PDF 953 kb]
(2562 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/2/3 | پذیرش: 1395/4/6 | انتشار: 1395/4/6
|
|
|
|