:: دوره 2، شماره 3 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی محیط زیست بر نگرش و آگاهی افزایی زیست محیطی دانش آموزان دختر دبستانی شهر تهران
مریم حجتی سیاح ، آناهیتا خدابخشی کولایی
دانشگاه غیردولتی خاتم ، anna_khodabakhshi@yahoo.com
چکیده:   (10381 مشاهده)

مقدمه : بسیاری از تهدیدات زیست محیطی، پیامد رفتار انسانی است. تنها تغییر در رفتار انسانی می‌تواند این مشکلات زیست محیطی را کاهش دهد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی محیط زیست بر نگرش و آگاهی افزایی زیست محیطی کودکان دختر دبستانی شهر تهران می­باشد.

روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش و پس آزمون است. 60 دانش آموزان با روش نمونه گیری چند مرحله ای از مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 93-94 انتخاب شدند. آنها در دو گروه آزمایشی و کنترل تخصیص تصادفی شدند. آموزش زیست محیطی در طول ده جلسه (هفته ای دو جلسه، هر جلسه به طور متوسط 90 دقیقه)  بر روی گروه آزمایش انجام شد. ابزار تحقیق شامل مقیاس نگرش کودکان نسبت به محیط زیست (CATES-PV) (1997 Musser,)  می­باشد. تحلیل آماری  با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد.

یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات پیش و پس از آزمون گروه آزمایش در نگرش نسبت به محیط زیست (,p=0.001 F=162.036) و آگاهی زیست محیطی (p=0.001,F=174.000 ) وجود دارد.

نتیجه گیری: یافته­ها بر این امر تاکید می­کنند که آموزش زیست محیطی متناسب با سن، نقش حیاتی در بهبود نگرش و آگاهی زیست محیطی دارند. از این رو می­تواند بعنوان راهکار پیشگیری از تخریب محیط زیست مورد توجه قرار بگیرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش محیط زیست، نگرش زیست محیطی، آگاهی افزایی زیست محیطی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 408 kb]   (6143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/8/26 | پذیرش: 1394/11/12 | انتشار: 1394/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها