[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 70-60 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی فیلیال بر ابعاد مدیریت هیجان و شایستگی اجتماعی، دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص
سوسن کردبچه ، سحر صفرزاده ، مرجان علیزاده
استادیار گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، safarzadeh1152@gmail.com
چکیده:   (540 مشاهده)
مقدمه : آموزش بازی درمانی ، تأثیر درخورتوجهی بر نگرش آنها درباره کودکان با اختلال یادگیری دارد؛ چراکه این کودکان با مشکلات عمدهای در رفتار و تعامل با والدین مواجه هستند. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی بازی درمانی فیلیال بر ابعاد مدیریت هیجان، شایستگی اجتماعی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص است.
روش: در یک مطالعه نیمه تجربی بود 30 نفر از دانش آموزان دارای ناتوانایی یادگیری خاص در کلاس اول و دوم مقطع ابتدایی درسال تحصیلی 1401-1400 در مطالعه مشارکت داشتند . ابتدا مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و گروه شاهد گمارده شدند. هر دو گروه براساس  پرسشنامه های مهارت مدیریت هیجان زمن و همکاران(2001) ، شایستگی اجتماعی کودکان کوهن و رسمن (1972) پیش آزمون به عمل آمد و گروه مداخله 8 جلسه90 دقیقه ای در معرض متغیر مستقل (بازی درمانی فیلیال) قرار گرفتند سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و یک ماه بعد نیز پیگیری انجام شد.
نتایج : تفاوت میانگین هر سه بعد مهارت مدیریت هیجان در دو گروه بازی درمانی فیلیال و کنترل به لحاظ آماری در سطح 0/01 معنادار است. ابعاد بازداری (0/377= 2 h، 0/001= P ، 12/73 = Fبیان آشفته(0/203= 2 h، 0/001= P ، 5/36 = F) و کنار آمدن (0/303= 2 h، 0/001= P ، 9/14= F) مهارت مدیریت هیجان معنادار است. تفاوت میانگین مؤلفه ها و نمره کل شایستگی اجتماعی در دو گروه بازی درمانی فیلیال و کنترل به لحاظ آماری معنادار است. مؤلفه تمایل/کناره گیری (0/519= لامبدای ویلکز ، 0/279= 2 h، 0/001= P ، 7/94 =F  مؤلفه همکاری/مخالفت (0/508= لامبدای ویلکز ، 0/327= 2 h، 0/001= P ، 8/27 =F) و نمره کل شایستگی اجتماعی (0/392= لامبدای ویلکز ، 0/374= 2 h، 0/001= P ، 12/22=F) معنادار است.
نتیجه گیری: آموزش بازی درمانی فیلیال مدیریت هیجان، شایستگی اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان را بهبود بخشید؛ بنابراین، برنامه ریزی به منظور استفاده از آموزش بازی درمانی فیلیال برای کودکان دارای اختلال یادگیری اهمیت ویژه ای دارد.
واژه‌های کلیدی: فیلیال درمانی- مدیریت هیجان- شایستگی اجتماعی- اختلالات یادگیری.
متن کامل [PDF 339 kb]   (219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/10/26 | پذیرش: 1402/5/2 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

korbacheh S, safarzadeh S, alizadeh M. The effectiveness of filial play therapy on the dimensions of emotion management and social competence, students with special learning disorders. JPEN 2023; 10 (1) :60-70
URL: http://jpen.ir/article-1-722-fa.html

کردبچه سوسن، صفرزاده سحر، علیزاده مرجان. اثربخشی بازی درمانی فیلیال بر ابعاد مدیریت هیجان و شایستگی اجتماعی، دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (1) :60-70

URL: http://jpen.ir/article-1-722-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645