استادیار گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، safarzadeh1152@gmail.com
چکیده: (540 مشاهده)
مقدمه :آموزش بازی درمانی ، تأثیر درخورتوجهی بر نگرش آنها درباره کودکان با اختلال یادگیری دارد؛ چراکه این کودکان با مشکلات عمدهای در رفتار و تعامل با والدین مواجه هستند. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی بازی درمانی فیلیال بر ابعاد مدیریت هیجان، شایستگی اجتماعی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص است. روش: در یک مطالعه نیمه تجربی بود 30 نفر از دانش آموزان دارای ناتوانایی یادگیری خاص در کلاس اول و دوم مقطع ابتدایی درسال تحصیلی 1401-1400 در مطالعه مشارکت داشتند . ابتدا مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و گروه شاهد گمارده شدند. هر دو گروه براساس پرسشنامه های مهارت مدیریت هیجان زمن و همکاران(2001) ، شایستگی اجتماعی کودکان کوهن و رسمن (1972)پیش آزمون به عمل آمد و گروه مداخله 8 جلسه90 دقیقه ای در معرض متغیر مستقل (بازی درمانی فیلیال) قرار گرفتند سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و یک ماه بعد نیز پیگیری انجام شد. نتایج : تفاوت میانگین هر سه بعد مهارت مدیریت هیجاندر دو گروه بازی درمانی فیلیالو کنترل به لحاظ آماری در سطح 0/01 معنادار است.ابعاد بازداری(0/377=2h، 0/001= P ، 12/73 = F)، بیان آشفته(0/203=2h، 0/001= P ، 5/36 = F) و کنار آمدن (0/303=2h، 0/001= P ، 9/14= F)مهارت مدیریت هیجان معنادار است.تفاوت میانگینمؤلفه ها و نمره کل شایستگی اجتماعی در دو گروه بازی درمانی فیلیالو کنترل به لحاظ آماری معنادار است.مؤلفه تمایل/کناره گیری (0/519= لامبدای ویلکز ، 0/279=2h، 0/001= P ، 7/94 =F)،مؤلفه همکاری/مخالفت(0/508= لامبدای ویلکز ، 0/327=2h، 0/001= P ، 8/27 =F) ونمره کل شایستگی اجتماعی (0/392= لامبدای ویلکز ، 0/374=2h، 0/001= P ، 12/22=F)معنادار است. نتیجه گیری: آموزش بازی درمانی فیلیال مدیریت هیجان، شایستگی اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان را بهبود بخشید؛ بنابراین، برنامه ریزی به منظور استفاده از آموزش بازی درمانی فیلیال برای کودکان دارای اختلال یادگیری اهمیت ویژه ای دارد.
korbacheh S, safarzadeh S, alizadeh M. The effectiveness of filial play therapy on the dimensions of emotion management and social competence, students with special learning disorders. JPEN 2023; 10 (1) :60-70 URL: http://jpen.ir/article-1-722-fa.html
کردبچه سوسن، صفرزاده سحر، علیزاده مرجان. اثربخشی بازی درمانی فیلیال بر ابعاد مدیریت هیجان و شایستگی اجتماعی، دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (1) :60-70