دکترای روانشناسی تربیتی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، ghasemi_m@yahoo.com
چکیده: (787 مشاهده)
مقدمه:یکی از مشکلات کودکان دارای اختلال ریاضی، مشکل در حافظه ی فعال و حس عدد است که با آموزش ریاضی می توان آن را افزایش داد. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ریاضی بر حس عدد و حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان دختر پایه اول دبستان با مشکلات ریاضی انجام شد. روش :روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آزمون با مشکلات ریاضی پایه اول دبستان کرمان در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفرکه به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. و به آزمون¬های حس عدد جردن، آزمون هوشی وکسلر، آزمون عملکرد پیوسته قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت مداخله ی آموزش ریاضی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تعقیبی مقایسه های جفتی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج :نتایج نشان داد در مرحله¬ی پس آزمون، میانگین نمرات حس عدد و حافظه فعال در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی داری افزایش یافت (0/01P< ). نتیجه گیری:آموزش ریاضی بر بهبود حافظه ی فعال شنیداری-فضایی و حس عدد دانش آموزان دارای اختلال ریاضی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش میتوان برای کاهش مشکلات کودکان دارای اختلال ریاضی استفاده کرد.
zare F, ghasemi M, shariat M, dortaj F. The effectiveness of mathematics education on numerical sense and visual-spatial working memory of girls with mathematical problems. JPEN 2022; 9 (1) :42-46 URL: http://jpen.ir/article-1-594-fa.html
زارع پور فاطمه، قاسمی مسعود، شریعت باقری محمدمهدی، درتاج فریبرز. اثربخشی آموزش ریاضی بر حس عدد و حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان دختر با مشکلات ریاضی. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (1) :42-46