[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 46-42 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ریاضی بر حس عدد و حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان دختر با مشکلات ریاضی
فاطمه زارع پور ، مسعود قاسمی ، محمدمهدی شریعت باقری ، فریبرز درتاج
دکترای روانشناسی تربیتی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، ghasemi_m@yahoo.com
چکیده:   (787 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات کودکان دارای اختلال ریاضی، مشکل در حافظه ی فعال و حس عدد است که با آموزش ریاضی می توان آن را افزایش داد. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ریاضی بر حس عدد و حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان دختر پایه اول دبستان  با مشکلات ریاضی انجام شد.
روش : روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آزمون با مشکلات ریاضی پایه اول دبستان کرمان در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفرکه به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی  (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. و به آزمون¬های حس عدد جردن، آزمون هوشی وکسلر، آزمون عملکرد پیوسته قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت مداخله ی آموزش ریاضی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تعقیبی مقایسه­ های جفتی مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج : نتایج نشان داد در مرحله¬ی پس آزمون، میانگین نمرات حس عدد و حافظه فعال در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی داری افزایش یافت (0/01P<  ).
نتیجه­ گیری: آموزش ریاضی بر بهبود حافظه ی فعال شنیداری-فضایی و حس عدد دانش آموزان دارای اختلال ریاضی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات کودکان دارای اختلال ریاضی استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش ریاضی، حس عدد، حافظه فعال، دیداری-فضایی، اختلال ریاضی، کودکان.
متن کامل [PDF 280 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/7 | پذیرش: 1400/11/20 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zare F, ghasemi M, shariat M, dortaj F. The effectiveness of mathematics education on numerical sense and visual-spatial working memory of girls with mathematical problems. JPEN 2022; 9 (1) :42-46
URL: http://jpen.ir/article-1-594-fa.html

زارع پور فاطمه، قاسمی مسعود، شریعت باقری محمدمهدی، درتاج فریبرز. اثربخشی آموزش ریاضی بر حس عدد و حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان دختر با مشکلات ریاضی. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (1) :42-46

URL: http://jpen.ir/article-1-594-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4652