[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 32-26 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مهارت‌های اجتماعی کودکان (4 تا 6 سال ) بر اساس نقش مولفه‌های زبان دریافتی با میانجی‌گری نظریه ذهن
مینا بخشایی ، زهرا زین الدینی ، امان الله سلطانی ، حمدالله منظری
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (3991 مشاهده)
مقدمه: مهارت­های اجتماعی پیوند اساسی با تمامی جنبه­های زندگی کودکان دارد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مهارت­های اجتماعی بر اساس نقش مولفه­های رشد زبان دریافتی با میانجی­گری نظریه ذهن در کودکان چهار تا شش سال شهر بابک شکل گرفته است.

 روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش­دبستانی­های شهر بابک به تعداد 750 نفر بود و از طریق محاسبات فرمول کوکران حجم نمونه تعداد 104 نفر و بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله­ای در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل آزمون رشد زبان Told-3 ، مقیاس درجه­بندی مهارت­های اجتماعی (ROSS) که شامل دو فرم معلم و والدین است و آزمون نظریه ذهن از مولفه شناخت اجتماعی آزمون Nepssy2 بوده است.
 
یافته ­ها: بین مولفه­های رشد زبان دریافتی و مؤلفه­های مهارت­های اجتماعی با میانجی­گری نظریه ذهن ارتباط معنی‌داری وجود دارد و مولفه­های زبان دریافتی باعث پیشرفت در مهارت­های اجتماعی کودکان با میانجی­گری نظریه ذهن می­شوند. این موضوع بیانگر اولویت گوش کردن و درک و فهم زبان (زبان دریافتی) در این مقطع سنی می­باشد. همچنین نتایج این پژوهش بیانگر این است که زبان دریافتی بیشترین تاثیر را بر مولفه ارتباط با همسالان (از مولفه­های مهارت­های اجتماعی) دارد. این یافته با توجه به ضرورت ارتباط با همسالان در این مرحله از رشد قابل اهمیت می­باشد.
 نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج بدست آمده الگوی ارتقا سطح مهارت­های اجتماعی کودکان بر اساس نقش مولفه‌های زبان دریافتی با میانجی­گری نظریه ذهن تدوین گردیده است.
واژه‌های کلیدی: مهارت اجتماعی، نظریه ذهن، زبان دریافتی، واژگان تصویری، درک دستوری، تمایزگذاری کلمه، کودکان
متن کامل [PDF 770 kb]   (1774 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/17 | پذیرش: 1397/9/21 | انتشار: 1398/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bakhshayi M, zeinadini Z, soltani A, manzari H. Designing a social skills model based on the role of the growth components of the language received by mediating the theory of mind in children ages four to six years old. JPEN 2019; 5 (4) :26-32
URL: http://jpen.ir/article-1-388-fa.html

بخشایی مینا، زین الدینی زهرا، سلطانی امان الله، منظری حمدالله. طراحی الگوی مهارت‌های اجتماعی کودکان (4 تا 6 سال ) بر اساس نقش مولفه‌های زبان دریافتی با میانجی‌گری نظریه ذهن. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (4) :26-32

URL: http://jpen.ir/article-1-388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4652